Skip to content

Interview met Dennis Mathot, onze drukker van rouwkaarten

Kwaliteit hoog in het vaandel

Het drukken zit Dennis Mathot in het bloed. Zijn opa startte in 1938 drukkerij New Times op de Rijksstraatweg in Haarlem-Noord, zijn vader en twee ooms namen die later over. Zelf kwam hij pas na een baan bij de Nederlandse Rotogravure Maatschappij en Folitho in het familiebedrijf terecht. Hij herinnert zich nog dat ze in 2008 een afspraak hadden met Marry Brokking: of de drukkerij iets voor Brokking & Bokslag kon betekenen. Marry zei ‘ja’ en dat was het begin van een samenwerking die tot op de dag van vandaag duurt.
Inmiddels heeft Dennis zijn eigen drukkerij: DMGP aan de Cruquiusweg in Heemstede. Hier heeft hij zich volledig gespecialiseerd in rouwdrukwerk. Zijn klanten zijn uitvaartondernemers. “Als er iemand is overleden, bespreken zij de kaart met de nabestaanden: wat voor kaart moet het worden, welke tekst komt erop, in welk lettertype, moet er ook een foto bij? Alle wensen mailen ze aan mij in een Word-document. Vervolgens maak ik de kaart op de juiste manier op en stuur een proef terug of maak een fysieke proef die wordt opgehaald. Vaak zijn er dan nog wat correcties, maar daarna ga ik drukken.”

Drukken, snijden, rillen, vouwen
Dennis pakt een map met voorbeeldkaarten, dezelfde map die uitvaartleiders bij zich hebben als ze na een melding van overlijden in gesprek gaan met nabestaanden. “Zo kunnen die makkelijk kiezen. Vaak willen ze een combinatie van verschillende kaarten. Bijvoorbeeld van de ene kaart het papier, van de andere kaart het lettertype.” De meeste kaarten worden tegenwoordig gedrukt op ‘biotop papier’, vertelt Dennis: crèmekleurig, glad papier met een matte uitstraling. Maar er is ook veel vraag naar ‘oudhollands papier’, met een glad oppervlak en een zogenaamd ‘geschept’ randje. Nabestaanden willen sowieso een andere soort kaart dan pakweg tien, twaalf jaar geleden. “Toen waren het vooral standaard kaarten met een voorgedrukte afbeelding en een zwarte tekst aan de binnenkant. Nu zie ik veel kaarten met een eigen kleurenfoto. Dit komt door het digitaal printen. Dat biedt veel meer mogelijkheden.”

Binnen één dag
In het kantoor van Dennis staan twee grote machines. Eén om kaarten te printen, één om ze te snijden en een vouwrandje te geven (te ‘rillen’). Het vouwen doet Dennis zelf, met de hand. Dat bij zijn werk haast is geboden, is vanzelfsprekend. “In theorie moet ik de tekst uiterlijk om 15.00 uur binnen hebben. Dan probeer ik ervoor te zorgen dat de kaarten dezelfde dag nog af zijn en kunnen ze voor 18.00 uur op de bus. Ondertussen hebben de nabestaanden al de enveloppen geschreven.”
Dennis kan elk aantal kaarten drukken. “Gemiddeld is rond de 100 kaarten, maar ik druk ook wel eens 500 stuks. Eén kaart kan ook, maar dat komt nooit voor. Wel 25 stuks, maar per stuk uitgerekend is dat best kostbaar, want de basiskosten, zoals voor de opmaak, zijn hetzelfde.”

De uitdaging
Dennis gaat niet naar huis voordat een kaart af is. Kwaliteit staat daarbij hoog in zijn vaandel. “Het is fijn als ik er helemaal achter kan staan. Soms krijg ik een foto aangeleverd die kwalitatief niet goed is en is er geen andere foto. Dan druk ik die zo goed mogelijk op de kaart af, zodat de familie toch tevreden is. De uitdaging voor mij? Om elke keer precies een kaart te maken volgens de wensen en die er bovendien voor 100% goed uit te laten zien.”

dennis-mathot
Dennis Mathot

Gerelateerde berichten

Interview met Marry Brokking, medeoprichter...

‘Wij laten u niet aan de zijlijn staan; wij betrekken u bij alles’ Het is deze…

Interview met Peter de Haan,...

Ondersteunende diensten voor uitvaartondernemers Uitvaartservice De Haan speelt een belangrijke rol in de uitvaartbranche, voornamelijk in…

Interview met Peter Mulder, grafgroen...

Een wezenlijke bijdrage aan rouwverwerking Het team van Brokking & Bokslag Uitvaartbegeleiding kan steevast rekenen op…
Logo Brokking & Bokslag light version

Online gedenkplaats

Play Video
Play Video