In dit interview duiken we met Annet in de wereld van het grafisch ontwerp. Zij is een ervaren vormgeefster met een indrukwekkende loopbaan. Annet heeft met haar eigen bedrijf, Studio Driehuizen in Haarlem, de nieuwe huisstijl voor ons ontworpen en daar zijn wij heel erg blij mee.
Lees hier verder om meer te weten over haar ontwerpprocessen, de balans tussen moderne en tijdloze trends en haar toekomstvisie.
Van lithograaf naar eigenaar: Het begin van de reis
Annet: “Bijna mijn hele werkzame leven heb ik bij grafische bedrijven gewerkt: te beginnen als lithograaf (beeldbewerking) en later als orderbegeleider en grafisch vormgever. Ik leerde Brokking & Bokslag kennen tijdens mijn laatste werkzaamheden in loondienst. Nadat het bedrijf stopte, besloot ik in 2023 de sprong te wagen en voor mijzelf te beginnen. Het hele team van Brokking & Bokslag was enthousiast om met mij samen te blijven werken, dat voelt als een warm bad.”
Het ontwerpproces: van idee naar uitvoering
“Het ontwerpproces begint voor mij altijd met een kennismakingsgesprek met de klant. Dit is cruciaal om de visie en wensen volledig te begrijpen, aan te voelen en samen naar het gewenste eindresultaat toe te kunnen werken.”
Geen blokkades en obstakels
“In dit geval waren er zeker geen blokkades: door de efficiënte en prettige gesprekken met het team van Brokking & Bokslag werd het snel duidelijk welke sfeer er moest komen, daardoor verliep het ontwerpproces heel soepel.”
Trends versus tijdloosheid
“Dat gaat heel gevoelsmatig. Het creëren van een huisstijl als voor Brokking & Bokslag moet duurzaam zijn, in tegenstelling tot tijdelijke trends zoals een opvallende poster voor een (school)musical. Dus enige voorzichtigheid met vluchtige trends is dan wel geboden. Naast huisstijlen maak ik nog een heleboel andere grafische uitingen: brochures, posters en magazines, maar ook advertenties, verpakkingen en interactieve presentaties. Heel divers dus.”
Neem een kijkje op: https://studiodriehuizen.nl/portfolio/
Ervaring met Brokking & Bokslag
“Vooraf vond ik het eerlijk gezegd best spannend, het is zo’n zwaarbeladen onderwerp. Die spanning werd onmiddellijk weggenomen door het team van Brokking & Bokslag. Inmiddels weet ik dat de sfeer zó prettig is dat ik heel graag even binnen kom vallen op het kantoor in Heemstede voor een praatje.”
De belangrijkste eigenschappen van een huisstijl
“Een succesvolle huisstijl moet herkenbaar, fris en consequent zijn. Het ‘less = more’ principe is heel belangrijk: eenvoud kan leiden tot krachtigere ontwerpen. Het is een proces van verfijnen en schaven om tot het beste resultaat te komen.”
Omgaan met ontwerp-onderbrekingen
“Dit komt niet heel vaak voor, maar als de tijd het toelaat dan leg ik het even weg om er de volgende dag met een frisse blik naar te kijken. Regelmatig kom je dan wel tot hele nieuwe inzichten.”
De werkplek en creativiteit
“’s Morgens stap ik op mijn fiets om twintig minuten later aan te komen op hetzelfde adres alleen dan in mijn werkstudio in een inspirerende omgeving aan de rand van Haarlem. Heerlijk om structuur in de dag te hebben en om de werkdag in blokken te verdelen. Regelmatig ga ik naar buiten de natuur in om zowel fris en ook creatief te blijven.”
“Mijn werkplek kan ook mee op vakantie. Mijn partner en ik vertrekken met de camper en onze BSA-motorfietsen naar een mooie plek in Europa. Na een mooie rit op een dag kan ik mijn werkzaamheden vanuit de camper oppakken.”
Toekomstvisie en dromen
“Stiekem hoop ik eigenlijk dat er niet zo heel veel verandert, want het werkende leven bevalt mij nu erg goed. Met tevreden opdrachtgevers en voldoende opdrachten, ben ik tevreden!”
“Maar ja, één droom heb ik toch wel en dat is dat ik graag mijn kennis en vaardigheden in zou willen zetten voor maatschappelijke doeleinden, zoals natuurbehoud, biodiversiteit et cetera. Wie weet komt zo’n mooie opdracht nog op mijn pad…”
De toekomst van het logo
“Wat betreft het logo van Brokking & Bokslag? Ik ben er heel erg blij mee want het oude logo is weer fris en in ere hersteld. De letters, kleuren én het papiersoort zijn mooi op elkaar afgestemd. Het was een uitdagende opdracht: een nieuwe huisstijl creëren waarmee het onderwerp ‘een afscheid’ bespreekbaar gemaakt kan worden. Ik denk dat daar maatschappelijk best nog veel eer aan te behalen is. Daar wil ik graag nog verder aan meewerken, samen met het prettige team van Brokking & Bokslag.”
Hoe beleven mensen huisstijlen
“Ik vind het mooi dat mensen vaak niet precies kunnen aanwijzen waarom een huisstijl aanspreekt. En dàt is nou precies het mooie van mijn vak: op subtiele wijze het verschil maken.”
Reactie van Brokking & Bokslag
‘Met haar focus op creativiteit, professionele samenwerking en het meedenken over grafische opdrachten verheugen wij ons om nog lange tijd met Annet te mogen samenwerken.’